ابتکار از دیدار وزرای خارجه اسپانیا و هلند با روحانی، ظریف، شمخانی و ولایتی گزارش می‌دهد

ترافیک دیپلماتیک در تهران
آلفونسو داستیس، وزیر خارجه اسپانیا و خانم سیخرید کاخ، وزیرخارجه هلند که به تهران سفر کرده‌اند روز گذشته در روزی پرکار با رئیس جمهوری، وزیر خارجه، دبیرشورای عالی امنیت ملی و مشاور مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل دیدار و گفت و گو کردند. در همین رابطه حسن روحانی روز گذشته در دیدار با وزیر خارجه اسپانیا با اشاره به ظرفیت و توانمندی‌های مطلوب دو کشور در بخش‌های مختلف اقتصادی و تجاری تاکید کرد که امروز فرصت های متعدد و ممتاز سرمایه گذاری در
بخش های انرژی، مواد معدنی، فولاد، محیط زیست و صرفه جویی در انرژی در ایران وجود دارد که سرمایه گذاران اسپانیایی هم می توانند از این موقعیت استفاده کرده و در این پروژه ها حضور داشته باشند.
وی با بیان اینکه پس از توافق هسته‌ای فرصت های خوبی برای توسعه مناسبات و همکاری‌های اقتصادی اتحادیه اروپا با ایران فراهم شده است، گفت: گسترش روابط بانکی ایران و اسپانیا می‌تواند زمینه ساز و پایه خوبی برای افزایش بیش از پیش همکاری ها و روابط تجاری و اقصادی دو کشور باشد. روحانی همچنین با اشاره به اینکه پس از امضا و اجرای توافق هیچ دلیلی برای چانه زنی مجدد و مذاکره وجود ندارد، افزود: تا زمانی که طرف مقابل به تعهدات خود در برجام عمل کند، نسبت به آن پایبند خواهد بود.


آلفونسو داستیس وزیر خارجه اسپانیا نیز در این دیدار ضمن ابراز همدردی و بیان تسلیت دولت و ملت اسپانیا به مناسبت جان باختن تعدادی از هموطنانمان در سانحه سقوط هواپیمای مسافربری، با اشاره به روابط دیرینه و دوستانه دوکشور خواستار توسعه، تقویت و استحکام همه جانبه مناسبات و همکاری های ایران و اسپانیا شد. وزیر خارجه اسپانیا ، ایران را کشوری قدرتمند و تاثیرگذار در منطقه عنوان و اظهار امیدواری کرد گسترش همکاری ها و رایزنی های تهران - مادرید منجر به توسعه و تقویت ثبات، رفاه و امنیت برای مردم منطقه شود. وی با تاکید بر حمایت کامل اتحادیه اروپا از تداوم و برقراری برجام، خاطرنشان کرد: گسترش روابط با ایران برای اسپانیا و کشورهای عضو اتحادیه اروپا حائز اهمیت است و به واسطه ادامه و استمرار برجام می‌توانیم روابط خود مستحکم کنیم.
امضای دو یادداشت تفاهم میان ایران و اسپانیا
از سوی دیگر محمدجواد ظریف وزیر خارجه کشورمان در دیدار با همتای اسپانیایی خود ضمن امضای یادداشت تفاهم همکاری‌ها به منظور گسترش رایزنی‌های سیاسی و دوجانبه، یادداشت تفاهم توسعه همکارهای ریلی نیز به امضای مقامات راه آهن دو کشور رساندند. در این دیدار وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به سابقه طولانی مناسبات ایران و اسپانیا بر توسعه روابط در تمام زمینه ها تاکید کرد.
وزیر خارجه اسپانیا هم ضمن ابراز خرسندی از حضور در کشورمان گفت: این اولین بار است که از ایران دیدار می‌کنم و امیدوارم این دیدارها تکرار شود. وزیر امور خارجه اسپانیا ضمن تاکید بر اجرای برجام گفت: به عنوان یک عضو اتحادیه اروپا متعهد به برجام هستیم. طرفین همچنین بر گسترش همکاری‌ها در حوزه‌های گردشگری، محیط زیست، انرژی، تکنولوژهای پیشرفته، حمل و نقل و همکاری بیشتر بین دانشگاه‌های دو کشور تاکید کردند.
بازی سیاسی آمریکا برای به گروگان گرفتن برجام
وزیر خارجه اسپانیا همچنین در دیدار خود با علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان با ابراز خرسندی در خصوص سفر به جمهوری اسلامی ایران و دیدار و گفت وگو با مقامات عالی کشورمان اظهار داشت: رویکرد کشورهای اروپایی به ویژه پس از توافق هسته ای با ایران، گسترش همه جانبه همکاری های مشترک و توسعه سرمایه گذاری در بخش های زیر ساختی برای دست یابی به روابط اقتصادی بلند مدت و مستحکم است.
شمخانی نیز در این دیدار اظهار داشت که طرح آمریکا برای ایجاد تغییر در برجام و به گروگان گرفتن آن برای محدود سازی دستاوردهای ایران را یک بازی سیاسی می دانیم و به صراحت اعلام می کنیم اگر برجام برای ما منافع لازم را نداشته باشد دلیلی برای ادامه آن نیز وجود ندارد. وی افزود: برجام آزمون مهمی برای اروپاست و اگر الگوی برجام باتوجه به روند اقدامات منفی آمریکا موفقیت خود را اثبات نکند به معنای شکست اعتبار بین المللی منطق مذاکره خواهد بود.
عزم ایران و اسپانیا برای توسعه روابط دو کشور
علی‌اکبر ولایتی مشاور رهبری در امور بین الملل نیز در دیدار خود با داستیس در جمع خبرنگاران از عزم ایران و اسپانیا برای افزایش روابط دو کشور و همکاری مشترک برای ایجاد صلح در منطقه غرب آسیا خبر داد.
وی با تشریح دیدار خود با وزیر خارجه اسپانیا گفت: در این جلسه درباره توسعه روابط دو جانبه و همچنین همکاری مشترک برای ایجاد صلح در منطقه غرب آسیا گفت و گو شد.
داستیس نیز در این نشست خبری از ایران درخواست کرد از نفوذ و جایگاه خود در منطقه استفاده کند تا در سایه مشارکت و تبادل افکار و دیدگاه ها و رایزنی شاهد امنیت در منطقه باشیم. وی همچنین یکی از اهداف سفر خود به تهران را تقویت روابط دو جانبه عنوان کرد وگفت: روابط خوبی بین ایران واسپانیا وجود دارد که این روابط باید گسترش یابد. وزیر خارجه اسپانیا از دیگر اهداف سفر خود به ایران را ایجاد فرآیندی بیان کرد که منجر به مشورت های سیاسی همیشگی و مداوم بین دو کشور می شود.
هلند برنامه موشکی ایران را به رسمیت می‌شناسد
در دومین دور دیدارهای دیپلماتیک و فشرده میان مقامات کشورمان و دو وزیر خارجه اروپایی، حسن روحانی روز گذشته با وزیر خارجه هلند نیز ملاقات و رایزنی داشت. رئیس جمهوری در این دیدار با بیان اینکه ایران آماده گفت وگو با دوستان خود در اتحادیه اروپا برای تقویت امنیت و ثبات در منطقه و همچنین ادامه مبارزه با تروریسم است، اظهار داشت: ما در عین حال علاقه مندیم درمورد فروش گسترده تسلیحات مخرب به کشورهای منطقه که عمدتا از سوی کشورهای غربی انجام
می شود، با دوستان خود گفت و گو کنیم؛ مخصوصا فروش هواپیماها و موشک های مرگباری که از آنها برای کشتار و آواره کردن مردم و نابودی مناطق مسکونی و زیرساخت های یمن مورد استفاده قرار می گیرد. روحانی انتقال موشک از ایران به یمن را اتهامی کاملا نادرست و بی اساس عنوان کرد و یادآور شد: طرح این اتهامات بی اساس نمی تواند به حل مشکلات کمک کند.
روحانی همچنین به نقش برجام در تقویت همکاری های مشترک اشاره و تاکید کرد برجام مجموعه ای است که نمی توان چیزی به آن افزود و یا از آن کم کرد و جمهوری اسلامی ایران تا زمانی که طرف های مقابل به تعهداتشان دربرجام پایبند باشند، برای حفظ آن، همه تلاش خود را به کار می گیرید و بی تردید در میان هفت کشور، آغاز گر نقض برجام نخواهد بود.
وی در بخش دیگری از سخنان خود به ظرفیت های گسترده برای تقویت همکاری های ایران و هلند اشاره کرد و یادآور شد: سطح مبادلات تجاری دو کشور هم اکنون حدود یک میلیارد یورو است که این رقم باید ارتقاء یابد. رییس جمهوری تقویت همکاری های بانکی را برای توسعه همکاری های اقتصادی ضروری خواند و بر اهمیت تشویق و ترغیب بانک های هلندی برای ایجاد پیوندهای استوارتر با
طرف های ایرانی خود
سیخرید کاخ وزیر خارجه هلند نیز در این دیدار با تسلیت به دولت و ملت ایران به مناسبت حادثه سقوط هواپیما و جان باختن شماری از ایرانیان گفت: اتحادیه اروپا و هلند به عنوان عضوی از این اتحادیه مصمم هستند که روابط خود را در همه
زمینه ها با ایران گسترش و توسعه دهند. وی اظهارداشت: شرکت های هلندی آماده اند که مشارکت فعال تری در روند پیشبرد طرح های ایران در ارتباط با فناوری های نوین ، کشاورزی و صرفه جویی در مصرف انرژی داشته باشند و دولت هلند این شرکت ها را برای گسترش فعالیت های خود در ایران، تشویق و ترغیب می کند. وزیر خارجه هلند همچنین به برنامه موشکی ایران اشاره کرد و گفت: نیاز برنامه تسلیحاتی ایران برای دفاع از خود را مشروع و آن را به رسمیت می شناسیم.
هلند به دنبال توسعه سرمایه گذاری در بخش های زیر ساختی ایران
در همین راستا، علی شمخانی دبیر شورای امنیت ملی کشورمان نیز در دیدار با وزیر خارجه هلند با استقبال از آمادگی دو کشور به منظور گسترش مناسبات در مسائل سیاسی، اقتصادی و امنیتی گفت: همکاری و رایزنی میان ایران و اتحادیه اروپا به نفع صلح و ثبات در منطقه و جهان خواهد بود. وی خاطرنشان کرد: پس از برجام فرصت های فراوانی برای افزایش سطح مبادلات تجاری و سرمایه گذاری های اقتصادی به ویژه در حوزه انرژی و فناوری فراهم شده است.
دبیر شورای عالی امنیت ملی تصریح کرد: نقض برجام و اتخاذ رویه زورگویانه از سوی آمریکا موجب بی اعتمادی و بدبینی گسترده مقامات کشورهای مختلف به ساختار و هیات حاکمه آمریکا شده و جمهوری اسلامی ایران این فرصت را یافته که ضمن تبیین ماهیت تحریم های ضدانسانی و غیرقانونی برای شرکای خود با ایجاد گفتمان و درک مشترک مسیر پیمان های پولی دوجانبه و حذف دلار را پیگیری کند. دبیر شورای عالی امنیت ملی ضرورت ورود اتحادیه اروپا به بحران یمن و جلوگیری از کشتار بی رحمانه مردم این کشور از سوی عربستان سعودی را مورد تاکید قرار داد و اظهار داشت: سکوت در قبال جنایات تاسف آور آل سلمان برعلیه زنان و کودکان بی دفاع یمنی شراکت در نسل کشی و انهدام منابع و زیر
ساخت های این کشور فقیر است.
سیخرید کاخ وزیرخارجه هلند نیز در این دیدار با قدردانی از برخورد فعال جمهوری اسلامی ایران با توافق برجام و اجرای مسئولانه تعهدات، گفت: مسیر پیش رو به طور قطع تامین کننده منافع دو کشور در حوزه های مختلف سیاسی و اقتصادی بوده و باید تلاش کنیم تا پایبندی آمریکا به این توافق نیز به طور کامل محقق شود. وی با تقدیر از نقش جمهوری اسلامی ایران در مقابله با تروریسم و جرایم سازمان یافته، افزود: دولت هلند به دنبال گسترش همکاری های مشترک و توسعه سرمایه گذاری در بخش های زیر ساختی ایران است.
روابط تهران و آمستردام باید متحول شود
از سوی دیگر علی اکبر ولایتی نیز در دیدار خود با وزیر خارجه هلند، با بیان اینکه روابط بسیار خوبی بین ایران و هلند وجود دارد اظهار داشت: ما شاهد این هستیم که روابط بسیار متناسب و مناسبی بین دو کشور از جمله در زمینه فرهنگی وجود داشته و امید است روابط دو جانبه هر چه بیشتر و به صورت ساختاری افزایش یابد. وی با اشاره به عمق روابط بین دو کشور در شرایط کنونی، آن را مثبت دانست و ابراز امیدواری کرد این روابط توسعه یابد و وزیر خارجه هلند بتواند با استفاده از تجربه طولانی خود در سازمان ملل، به عنوان نماینده این سازمان در مسائل لبنان از این سمت در حل و فصل مسائل منطقه استفاده کند.
وزیر خارجه هلند نیز در این دیدار با اشاره به قدمت روابط ایران و هلند بر ضرورت توسعه این روابط در سایه قدمت روابط موجود بین دو کشور تاکید کرد.
سیخرید کاخ با اشاره به دیدار صبح دیروز خود با رئیس جمهوری گفت: ما روابط تاریخی طولانی داریم و تمام روابط در سایه گفت و گوها باید گسترش یابد. وزیر خارجه هلند افزود: توسعه روابط در سایه توسعه همکاری ها قابل تحقق است و ما به دنبال سازمان دهی روابط در تمامی زمینه ها با ایران اعم از فرهنگی و فناوری بوده و به دنبال این هستیم که این روابط گسترش یابد. وی افزود: این روابط باید متحول شود و ایران به عنوان یکی از کشورهای موثر در مسائل منطقه و جهان بوده و این روابط باید به طرف بهبودی برود.
سایر اخبار این روزنامه
سخنگوی قوه‌قضائیه: مجرمان خیابان پاسداران باید زودتر مجازات قانونی شوند «ابتکار» تبعات حذف چهره‌های سیاسی در چهار دهه اخیر را بررسی می‌کند ستاره‌دارهای انقلاب ۱۸درصد کودکان فکر می‌کنند اعمال جنسی از محبت آزارگر است فقر ، خشونت،کودک آزاری رضا دهک بحران، خبر، مقصر و فراتر از آن «ابتکار» ازجلسه غیرعلنی نمایندگان در راستای اتفاقات گلستان هفتم گزارش می‌دهد وقایع پاسداران روی میز بهارستان «ابتکار» چالش عدم توفیق خصوصی سازی در پایان سال 96 را بررسی کرد واگذاری های نافرجام ورود بخش خصوصی به عنوان حامی مالی چه تاثیری در رونق اقتصاد بخش هنرهای تجسمی دارد؟ در سالروز وقوع کودتای سوم اسفند 1299 بررسی شد کودتای سیاه ظریف در گفت و گو با رسانه‌های خارجی هرگز به عربستان سعودی از پشت خنجر نمی‌زنیم ابتکار از دیدار وزرای خارجه اسپانیا و هلند با روحانی، ظریف، شمخانی و ولایتی گزارش می‌دهد ابتکار از دیدار وزرای خارجه اسپانیا و هلند با روحانی، ظریف، شمخانی و ولایتی گزارش می‌دهد